Lørdagslæsning nr.1 - Påvirker konflikten i det Røde Hav prisen på importerede råvarer?

Prisen for de importerede varer, vi bruger i landbruget bestemmes af en række forskellige faktorer, hvoraf fragten er en betydelig del af den samlede pris. Det er fragten jeg stiller skarpt på i dette skriv.

Agrocura lørdagslæsning nr. 1: fragtraternes betydning for råvaremarkedet

 

 

Hvilke fragtrater er vigtige for afgrøder?

Efter konflikten i det Røde Hav, der begyndte i starten af december måned, har det været meget oppe i medierne at fragtraterne er steget betragteligt.

Det er da også rigtigt, at der er nogle fragtrater, der er steget i pris, men det er dog ikke tilfældet for alle fragtrater. Her det vigtigt at vi ikke kommer til at blande æbler og pærer. De fragtrater der er steget som følge af urolighederne, er de fragtrater, der sejler varer igennem det Røde Hav, og det er primært varer, der eksporteres fra de asiatiske lande til den vestlige verden.

Det indeks, der følger prisen for ruterne fra Asien til vesten, hedder Shanghai Containerized Freight Index, og bestemmer altså prisen for at få fragtet en container med skib. De fragtrater, der påvirker den pris vi skal betale for eksempel importeret soja, har ikke noget at gøre med containerfragten.

Det er derimod tørlast for bulk-varer, der er en af de afgørende faktorer for prisen på importerede afgrøder. Det indeks, der følger prisen for tørlast, kaldes Baltic Dry Index, og det er primært det indeks, der er vigtigt når vi snakker prisen for importerede afgrøder. 

 

Fokus på Baltic Dry Index

Ligesom på så mange andre varer, er der mange forskellige faktorer, der definerer prisen for tørlastfragten.

Den store stigning der var i fragtraterne for tørlast hen over efteråret (se nedenstående graf), skyldes til dels restriktioner i Panamakanalen og blokeringer i flere brasilianske havne, der primært laster tørvarer (bl.a. soja, sukker og kaffe). Det fik i samme periode priserne på disse varer til at stige i pris.

Et ekstremt eksempel er sukker, hvor prisen stak helt af, men den er nu også faldet mere til ro efter at skibene nu igen kan få varer ud fra havneterminalerne i Brasilien.

Det har gjort at også fragtraterne for tørlast er faldet tilbage i niveau til før de her problemer. Prisen er siden den 4. december faldet fra hele 3346 USD til nu at blive handlet omkring 1355 USD. Altså et fald på omkring 60% på lidt over en måned.

 

Konklusion

Vi skal huske på, at når vi i medierne hører en masse om stigende fragtrater, så er det altså ikke ensbetydende med at prisen for afgrøder bliver væsentligt påvirket af det. Her er det altså tørlastfragtraten, der er den afgørende.

Derfor skal man ikke anerkende en sælgers argument for højere priser i øjeblikket på grund af stigende fragtrater – for så er de kommet til at blande æbler og pærer.

 

Graf: Prisudviklingen for både tørlastfragten og containerfragten

 

Rigtig god weekend 

 

Har du spørgsmål til dagens blogindlæg? Kontakt mig via. kontaktboksen til højre.

Mikkel Ebbesen Mikkel Ebbesen
Junior analytiker 32677603
20990409
[email protected]

Kategorier:
lørdagslæsning