Politik for privatliv

1. Indledning og formål

1.1  Denne persondatapolitik forklarer, hvordan Fondsmæglerselskabet Agrocura (”Selskabet”) behandler personoplysninger.

 

1.2 Retsligt grundlag

Retsgrundlag for behandling af personoplysninger fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med Behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF med tilhørende regulering (persondataforordningen). I tillæg hertil kommer Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (lov nr. 502 af 23. maj 2018) (databeskyttelsesloven).

 

2. Dataansvarlig

2.1 Bestyrelsen har udpeget Selskabets Direktion som Selskabets dataansvarlige. Direktionen er bemyndiget til at delegere dataansvaret til en af Selskabets ansatte.  Den dataansvarlige er i Selskabet kontaktpunktet for alle forhold omkring persondata.

 

3. Brug af personoplysninger

3.1 Vi indsamler og anvender personoplysninger i forbindelse med;

  1. Indgåelse af kontraktforhold og levering investeringsservics og rådgivning.
  2. Selvbetjeningsløsninger, som udbydes til kunder og samarbejdspartnere.
  3. Markedsførings formål, herunder når Selskabet målretter kommunikation på baggrund af interesse- og fokusområder samt distribuerer relevant markedsføring og faglig information.
  4. Optimering af brugeroplevelse på digitale platforme. Her indsamles personoplysninger ved brug af Selskabets digitale platforme. Disse oplysninger bruger Selskabet til at udarbejde statistikker for brugen af Selskabets hjemmeside og til at optimere ydelser. Se nærmere herom i vores cookie-politik https://www.agrocura.dk/om-agrocura/cookie-politik.
  5. Forretnings- og produktudvikling samt analyser, forskning og statistik: Personoplysninger anvendes sammen med vores forretningspartnere til analyse-, forsknings- og statistikformål med henblik på udvikling af vores forretning og rådgivningsydelser.
  6. Oprettelse af brugerprofil på Agrocura Mobil (app)

 

4. Kategorier af personoplysninger

4.1 Selskabet indsamler følgende personoplysninger til hvert af de nævnte formål:

1. Indgåelse af kontraktforhold, rådgivning og selvbetjeningsløsninger:

    • Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, CPR-nummer, ejerskaber, drifts- og produktionsforhold, økonomi, risikoprofil og betalingsoplysninger.

2. Markedsføring:

    • Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, købshistorik, interesser og arbejdsfelter, drifts- og produktionsforhold, økonomi og risikoprofil.

3. Optimering af brugeroplevelse på digitale platforme:

    • Online identifikatorer såsom IP-adresser og cookies

4. Forretnings- og produktudvikling - samt analyser, forskning og statistik

    • Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, alder, ejerskab af selskaber/virksomheder, drifts- og produktionsforhold, økonomi og risikoprofil.

5.  Oprettelse af brugerprofil på Agrocura Mobil (app)

    • Navn, bruger har på platformen mulighed for at tilpasse sin profil ved at tilføje adresse, billede og oplysninger om div. Sociale medier.

 

5. Kilder

5.1 Når vi indsamler information fra andre kilder end kunden/samarbejdspartneren, vil denne kilde/disse kilder være:

  1. Offentlige erhvervsregistre, f. eks CVR
  2. Leverandører og aftagere, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til kunden/samarbejdspartneren
  3. Andre samarbejdspartnere, f. eks pengeinstitut, realkredit eller revision, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til kunden/samarbejdspartneren
  4. Online kilder, der er offentligt tilgængelige.

Opremsningen er ikke udtømmende

 

6. Behandlingsgrundlag

6.1 Selskabet behandler personoplysninger som beskrevet ovenfor baseret på følgende behandlingsgrundlag i forhold til hvert af de nævnte formål:

1. Indgåelse af kontraktforhold, rådgivning samt levering af selvbetjeningsløsninger

    • Abonnements-, rådgivnings- eller lignende aftale, indgået med Selskabet suppleret med Selskabets generelle forretningsbetingelser

2. Markedsføring

    • Samtykke hvor dette er krævet

3. Optimering af brugeroplevelse på hjemmeside:

    • Cookiepolitik

4. Forretnings- og produktudvikling samt analyser, forskning og statistik

    • Lovgrundlag
    • Aftale om rådgivning eller porteføljeplejeabonnementsaftaler

 

7. Videregivelse/deling af personoplysninger

         7.1    I nogle tilfælde deler vi dine data med øvrige samarbejdspartnere. Dette

                 sker dog aldrig uden, at Selskabet har fuld kontrol over dine data, da en

                 sådan samarbejdspartner alene kan tilgå og behandle dine data efter, at

                 der er indgået en databehanderaftale mellem Selskabet og den pågæld-

                 ende samarbejdspartner. Selskabet kan overdrage persondata til en

                 af følgende kategorier af tredieparter:

 

        7.2    Markedsførings- og kommunikationssystemer samt andre administrative

                 systemer.

        7.3    Advokater og andre, der yder konsulenthjælp

        7.4    Driftsoperatør, fx leverandører af servere

        7.5    Finanstilsynet og andre myndigheder

        7.6    Denne liste er ikke udtømmende

        7.7    Formålet med videregivelse af dine data kan f.eks. være etablering,

                vedligeholdelse eller afslutning af dit kundeforhold. Samtidig kan videregivelse

                af data ske med henblik på at kunne levere vores ydelser

7.8   Data hentet ind fra Agrocura Mobil (app) anvendes til at tilpasse visning for brugeren.

Billeder og informationer deles ikke med andre. Når profilen slettes, slettes alle informationer inkl. billeder af brugeren. 

 

8. Tredjelande

8.1 Selskaber overfører ikke dine personoplysninger til tredjelande (lande udenfor EU/EØS), medmindre det er nødvendigt i den konkrete sag eller sker i Forbindelse med levering af konkrete tjenesteydelser. I den situation, vil vi sørge for, at der er et overførselsgrundlag og du vil blive informeret ifbm. den konkrete sag.

 

9. Opbevaring af dine oplysninger

9.1   Selskabet opbevarer personoplysninger således:

  1. a) Oplysninger opbevares som udgangspunkt i op til 5 år regnet fra

           kundeforholdets ophør. Oplysningerne kan opbevares i en længere periode i

           tilfælde, hvor Selskabet er undergivet erstatningsansvar der løber efter den 5-

           årige periode eller i tilfælde hvor lovgivningen tilsiger at Selskabet er forpligtet

           til at opbevare oplysningerne i en længere periode.

  1. b) Selskabet opbevarer personoplysninger i overensstemmelse med følgende

           kriterier:

    • sagligt formål
    • et retskrav kan gøres gældende eller forsvares.

Selskabet tilstræber at opbevaring af særlige personoplysninger begrænses mest muligt. 

 

10. Dine rettigheder

10.1   Kunden/samarbejdspartneren har følgende rettigheder:

  1. Kan anmode om indsigt, berigtigelse eller sletning af personoplysninger.
  2. Kan modsætte sig behandlingen af personoplysninger og få behandlingen af personoplysninger begrænset.
  3. Ubetinget ret til at modsætte sig behandling af personoplysninger til brug for direkte markedsføring.
  4. Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på kundens/samarbejdspartnerens samtykke, er der ret til at tilbagekalde samtykke til enhver tid. Tilbagekaldelse vil ikke have betydning for lovligheden af behandlingen foretaget inden tilbagekaldelse af samtykke.
  5. Ret til at modtage de personoplysninger, som er afgivet, i et struktureret, alm. anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
  6. Ret til at indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.

 

10.2 Kunden/samarbejdspartneren kan gøre brug af sine rettigheder ved at sende en mail til

[email protected]

 

10.3 Der kan være betingelser eller begrænsninger til rettigheder. Det er

       derfor ikke sikkert, der er ret til dataportabilitet i det konkrete tilfælde.

       Dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med

       behandlingsaktiviteterne.

 

11. Samtykkekrav

Kræver behandling af oplysninger dit samtykke, skal du være opmærksom på, at du har mulighed for at tilbagekalde dit samtykke. Tilbagekaldelse af samtykke kan have betydning for håndteringen af dit kundeforhold hos Selskabet idet samtykke er påkrævet til visse behandlinger af personoplysninger.

 

12. Klage

Hvis du er uenig i den måde, som vi behandler dine oplysninger på eller de formål som vi anvender dem til er du velkommen til at kontakte os. Du kan også indgive en klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, telefonnummer 33193200, e-mail [email protected]. Vi henviser herudover til Datatilsynets website.

 

13. Offentliggørelse og opfølgning

  1. Politikken offentliggøres på Selskabets hjemmeside
  2. Denne politik skal opdateres minimum 1 gang årligt eller efter behov

Sidst opdateret: Den 14. juni 2024

Hans Vigen Hans Vigen
Direktør 32677151
29611813
[email protected]